• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80226
+
-

کمبود ۹۶۰ هزار متر‌مربع فضای آموزشی در خراسان رضوی

معاون مشارکت‌های نوسازی و مدارس غیردولتی خراسان رضوی گفت: نزدیک به ۹۶۰ هزار متر‌مربع فضای آموزشی نسبت به کشور کم داریم که برای جبران آن به اعتباری حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیازمندیم. به گزارش ایرنا، «محمدصادق قاری» معاون مشارکت‌های نوسازی و مدارس غیردولتی خراسان رضوی اظهار کرد: بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان از مشارکت خیرین مدرسه‌ساز سراسر کشور در خراسان رضوی جلب شد. همچنین برای اولین بار سهم خیرین از سهم دولت در استان پیشی گرفته است. 

وی ادامه داد: امسال ۲۹۳ پروژه با ۱۴۵ هزار و ۱۹۷ متر فضای آموزشی تحویل آموزش و پرورش استان می‌شود. ازاین تعداد، ۱۶۹ پروژه با مشارکت خیرین بوده است. خراسان رضوی نیز با ۶۰۲ کلاس درس به مساحت ۷۲ هزار و ۳۵۳ متر در این پروژه‌ها سهیم بوده است. معاون مشارکت‌های نوسازی و مدارس غیردولتی خراسان رضوی افزود: مجموع اعتباراتی که برای این پروژه‌ها هزینه شده است بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان است که نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان مشارکت خیرین است. 

قاری در خصوص سرانه فضای آموزشی استان گفت: نسبت به سرانه فضای آموزشی کشور، استان خراسان رضوی یک متر عقب است یعنی سرانه فضای آموزشی در کشور ۵/۲ است در صورتی که در استان این میزان ۴/۳ با تحویلی‌های سال جاری است. بنابراین نزدیک به ۹۶۰ هزار متر‌مربع فضای آموزشی نسبت به کشور کم داریم که اعتباری نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان نیاز دارد. وی خاطرنشان کرد: خیرین مدرسه‌ساز در استان خراسان رضوی به عنوان استان پیشتاز، در تأمین فضاهای آموزشی سهم بسیار زیادی دارند.

حدود 5 هزار پروژه با مشارکت خیرین یا توسط خیرین از سال ۱۳۷۷ تاکنون ساخته شده است. این کمک‌ها نشان‌دهنده جریان خیری است که به عنوان جریانی اصیل و مردمی در این استان پیشتاز بوده و توانسته سهم قابل توجهی از فضای آموزشی استان را تأمین کند. معاون مشارکت‌های نوسازی و مدارس غیردولتی خراسان رضوی با اشاره به وجود پتانسیل خوب در زمینه مدرسه‌سازی در استان توضیح داد: اگر بتوانیم مشارکت همگان را در ساخت مدارس جلب کنیم، انتظار داریم در یک دوره 3 الی 5 ساله بتوانیم تمام نیازهای آموزشی استان را پاسخگو باشیم. 

قاری در خصوص دستور وزیر جدید آموزش و پرورش در خصوص حذف مدارس خشت و گلی و همچنین بخاری‌های نفتی گفت: خوشبختانه در استان خراسان مدرسه خشت و گلی خطرساز نداریم. تعداد محدودی کلاس داشتیم که تا اول مهر با کانکس یا کلاس سیار عوض خواهد شد. در اکثریت مدارس استان سیستم گرمایشی استاندارد نصب شده و در حال بهره‌برداری است. وی یادآور شد: مدارسی که سیستم استاندارد گرمایشی ندارند به دلیل محروم بودن آن منطقه از نعمت گاز است. در این مناطق بخاری‌های تابشی و نفتی استاندارد در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد. 

این مسئول افزود: از نظر استانداردسازی فضاهای آموزشی مشکلی وجود ندارد، اما انتظار داریم تمام مدارس از سیستم گرمایشی استاندارد و مطمئن (یعنی موتورخانه) استفاده کنند که این مهم با گازکشی همه روستاهای استان محقق خواهد شد. قاری تصریح کرد: دولت تعهد داشته است که همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را تا پایان سال ۹۵ گازکشی کند، اما از این تعهد عقب است. اگر گازکشی روستاهای بالای ۲۰ خانوار محقق شود، مطمئنا استاندارد‌سازی سیستم گرمایش فضاهای آموزشی نیز محقق خواهد شد. وی در خصوص سهم مدارس غیردولتی در استان گفت: مجموعا 1300 مدرسه غیردولتی در استان خراسان رضوی وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید